Jani Lankila: "Yölinjan asioista apua saa silloin, kun sitä tarvitsee"


Hyötypaperi on käyttänyt Raskoneen palveluita siitä saakka, kun Raskone tuli Kouvolaan. Raskoneen Yölinja-palvelu on ollut Hyötypaperille korvaamaton apu erilaisissa yöaikaan sattuneissa vikatilanteissa.

Hyötypaperi on perustettu vuonna 1986 ja vuonna 1993 yrityksestä tuli Paperinkeräys Oy:n tytäryhtiö. Tällä hetkellä Hyötypaperi työllistää noin 60 henkilöä kolmessa eri toimipisteessään - Valkealassa, Kuusankoskella ja Lappeenrannassa.

Hyötypaperi tarjoaa yrityksille kaiken kattavia kierrätyspalveluita. Osa yrityksen toimintaa ovat myös erilaiset kuljetuspalvelut. Osa näistä liittyy Hyötypaperin omiin kierrätyspalveluihin, mutta tarjolla on myös muunlaista logistiikkatoimintaa.

- Kilpailu kierrätysalalla on kovaa. Me erottaudutaan palvelulla, vihreillä arvoilla ja monipuolisuudella. Meiltä saa kierrätyksessä kaiken kattavat palvelut - yritys saa meiltä yhden luukun takaa kaikki, kertoo Hyötypaperin kuljetuksista vastaava kuljetusliiketoiminnan liiketoimintapäällikkö Jani Lankila.

- Omia kuorma-autoja meillä on tällä hetkellä seitsemän kappaletta, ja niissä työskentelee noin 20 henkilöä. Meillä autot liikkuvat koko ajan - maanantaina aamuyöllä aloitetaan ja perjantai-iltapäivään lopetetaan.

“Vehkeet hajoavat aina yöllä”

Yölinja on Hyötypaperin apuna etenkin hätätilanteissa. Kun Jani kuuli uudesta Yölinjasta ensimmäistä kertaa, hän piti palvelua tarpeellisena ja positiivisena palveluna, joka tulisi helpottamaan myös Hyötypaperin toimintaa.

- Ilman muuta hyvä ja positiivinen juttu. Meillä liikkuu autot aina öisin ja tuntuu, että vehkeet hajoavat aina yöllä. Ne eivät ikinä hajoa maanantaina aamulla, Jani naurahtaa.

- Meille ehdottomasti isoin etu on se, että saadaan apua öisin, kun vika tulee.

Yölinjan toimintaa testattiin talven pakkasilla

Hyötypaperi pääsi testaamaan uutta palvelua heti ensimmäisen talven aikana. Talvet ovat voimalaitosten kanssa tehtävän yhteistyön vuoksi kiireisintä aikaa yritykselle, ja silloin autojen pitää pysyä liikkeessä.

- Talvipakkasilla ongelmia meinasi kertyä. Kun ulkona on yli 30 astetta pakkasta, tulee autoihin vaikka minkälaista vikaa, Jani toteaa.

- Kuluneelta talvelta tulee mieleen tilanne, jossa jarrukello jäätyi yön aikana. Saatiin autoa sen verran liikkeelle, että päästiin viemään se Raskoneen pihaan yhdeksältä illalla. Aamulla auto haettiin pois kuudelta. Silloin Yölinja pelasi juuri kuten pitääkin, eikä meillä tullut katkosta työhön ollenkaan, Jani kiittelee.

- Yölinjan ansiosta apua saa silloin, kun sitä tarvitsee. Se on se kaikkein tärkein juttu!