Ari Sihvonen: “Yölinja on enemmän kuin tervetullut palvelu!”


Jätehuoltopalveluita tuottavan Sihvari Oy:n Ari Sihvonen on tehnyt Raskoneen kanssa yhteistyötä yli kymmenen vuoden ajan. Ari kertoo miettineensä vuosien varrella, miksei autoja voisi korjata yöllä, jotta ne olisivat päivisin tuottavassa työssä. Raskoneen uusi Yölinja vastasi tähän kysyntään.

Ari Sihvonen perusti Sihvari Oy:n vuonna 2002. Alkutaipaleella Arin lisäksi yhden työntekijän työllistänyt Sihvari on 14 vuoden aikana kasvanut valtakunnalliseksi yritykseksi, jonka 90 työntekijää huolehtivat lähes 50 jäteauton voimin kokonaisvaltaisten ja asiakaslähtöisten jätehuoltopalveluiden tuottamisesta.

- Olemme mukautuva ja asiakaslähtöinen yritys ja pystymme reagoimaan nopeasti asiakkaiden tarpeisiin. Meidän organisaatio on sen verran kevyt, että asiat eivät ole pitkissä kantimissa. Meidät saa aina kiinni, Ari Sihvonen kertoo.

Raskone Oy on ollut Arille tuttu Sihvarin perustamisesta lähtien. Kalustomäärän kasvaessa myös tarpeet huolloille ja korjauksille ovat kasvaneet, jonka myötä yhteistyötä Raskoneen kanssa on laajennettu jatkuvasti.

- Ensimmäinen asennus uuteen autoon tehtiin 2004. Ostin uuden jäteauton, ja Raskone teki yhteistyötä tämän autoliikkeen kanssa. He asensivat autoon Norban jätepakkaajan, Ari muistelee.

“Miksei ole sellaista palvelua, että autot korjattaisiin yöllä?”

Siinä kysymys, jota Ari oli pohtinut jo vuosia. Alkuvuodesta 2015 Ari oli käymässä Raskoneella Vantaalla, jolloin hänelle kerrottiin uudesta, piakkoin lanseerattavasta Yölinja-palvelusta.

- Olin kuulemaani erittäin tyytyväinen. Tiesin, että on paljon sellaisia huoltoja ja pieniä korjauksia, joita voidaan tehdä yöaikaan. Ei tarvitse seisottaa kalustoa päivällä. Meidän kuskitkin kun nukkuu yöllä ja tekee töitä päivällä, Ari naurahtaa.

Arin mukaan Yölinja oli enemmän kuin tervetullut palvelu. Autot ovat työkaluja, joiden pitää olla tuottavassa työssä mahdollisimman suuri osa ajasta.

- Olen puhunut merkkikorjaamoille jo vuosia vuosia sitten, että miksei ole sellaista palvelua, että yöllä korjattaisiin, tai olisi edes iltavuoro. Jos 1-2 auton liikennöitsijällä auto seisoo päivän korjaamolla, ei tule rahaa firmaan.


“Ei ole huonoa sanottavaa tästä ollenkaan. Todella positiivisia kokemuksia.”

Sihvari on käyttänyt Raskoneen Yölinjan palveluita nyt noin vuoden ajan sekä Vantaalla että Kouvolassa. Ari
kertoo olevansa tyytyväinen uuteen palveluun. Yölinjan mekaanikot ovat saaneet sovitut huollot ja korjaukset tehtyä yön aikana.

- Meillä on hyviä kokemuksia. Illalla on ilmoitettu, jos jotain ei pystytä tekemään, mutta kaikki sovitut asiat on tehty. Auto on ollut aamulla työkunnossa ja on päästy normaalissa rytmissä töihin.

Uusi, joustava huolto- ja korjauspalvelu on helpottanut Sihvarin arkea. Autot ovat jatkuvasti tuottavassa työssä ja huoltojen aiheuttamat työjärjestelymuutokset ovat vähentyneet.

- Isoin hyöty on se, että auton ei tarvitse olla päivällä pois töistä. Myös työjärjestelymuutokset ovat vähentyneet, kun ei ole tarvinnut miettiä, miten töitä tehdään, jos ei ole autoja. Meillä on pakko olla tietty määrä autoja ajossa aina.

- Raskoneella on osaavaa henkilökuntaa ja kaikki toimii. Siellä on ihmiset oikeasti muutakin kuin töissä. Siellä ollaan asiakasta varten, Ari kiittelee lopuksi.